Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały lub czasowy
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
1.Formularz „ Zgłoszenie pobytu stałego” z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu lub osobę dysponującą innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemca). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
- Ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo
- Ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu albo zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
- Karta pobytu (wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument „zgoda na pobyt tolerowany” albo na zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany) lub,
- zezwolenie na pobyt stały lub,
- zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub,
- decyzja o nadaniu statusu uchodźcy RP lub,
- decyzja o udzieleniu zgody na pobyt tolerowany lub udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt ze względów humanitarnych.
Członek rodziny obywatela państwa członkowskiego UE (nie będący obywatelem państwa członkowskiego UE):
- ważny dokument podróży
- ważna karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE
2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (do wglądu)
3. W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo
-pisemne pełnomocnictwo do zameldowania
- dowód osobisty lub paszport pełnomocnika
POBYT CZASOWY:
1. Formularz „ Zgłoszenie pobytu czasowego” z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu lub osobę dysponującą innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemca). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
- ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE (a w przypadku braku zaświadczenia oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium RP)
Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
- Wiza (a w przypadku gdy wjazd nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie posiadania wizy – dokument podróży) lub,
- tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca lub,
- karta pobytu lub,
- zezwolenie na pobyt czasowy lub stały lub,
- zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub,
- decyzja o nadaniu statusu uchodźcy RP, udzielenia w RP ochrony uzupełniającej, zgodny ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
Członek rodziny obywatela państwa członkowskiego UE (nie będący obywatelem państwa członkowskiego UE):
- ważny dokument podróży
- ważna karta pobytu członka rodziny obywatela UE
2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (do wglądu)
3. W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo
-pisemne pełnomocnictwo do zameldowania
- dowód osobisty lub paszport pełnomocnika
Opłaty
Czynności zgłoszenia zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej.
- 17zł – opłata za udzielenie pełnomocnictwa w przypadku, gdy osoba zgłaszająca działa przez pełnomocnika (opłata za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu).
- Bank GBS nr 83 8359 0005 0028 9098 2000 0005
Termin i sposób realizacji
Termin i sposób załatwienia
Zameldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego.
Osoba zgłaszająca zameldowanie na pobyt stały z urzędu otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
Organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Wydanie zaświadczenia na wniosek podlega opłacie skarbowej – 17zł.
- Bank GBS nr 83 8359 0005 0028 9098 2000 0005
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 338 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2011r. Nr. 220 poz. 1306).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015r. Poz. 783 ze zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego
(Dz. U. z 2016r. Poz 23).
Tryb odwoławczy
Brak
Dodatkowe informacje, uwagi
- Zameldowanie w nowym miejscu pobytu stałego powoduje automatyczne wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu stałego.
- Za osobę nie posiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.